הצעה לטיולים מחכימים

Bookmark and Share

    המערכה שמנהלים המורים העל-יסודיים נגד הפגיעה בזכויות הפנסיה שלהם ונגד הקיצוצים בשעות ההוראה ראויה לתמיכה ציבורית. זוהי מערכה להגנת זכויות עובדים (שרובם – עובדות) וגם להגנת מערכת החינוך.

    אך ההחלטה של המורים, כי במסגרת המערכה המקצועית שלהם, הם לא ייצאו עם תלמידיהם לטיולים שנתיים, מחטיאה את המטרה. במקום לבטל את הטיולים, היה נכון וראוי, שהמורים העל-יסודיים יארגנו לתלמידיהם טיולים מודרכים לאתרי בניית גדר ההפרדה, המפוזרים גם באזור ירושלים וגם לא רחוק מחדרה, מנתניה ומעפולה.

    בטיולים לאתרי גדר ההפרדה יכולים המורים להמחיש לתלמידים פרק מאלף בנושא סדר הקדימויות בתקציב: לאן מופנים הכספים המקוצצים ממערכת החינוך (20% בשלוש שנים), המופחתים מזכויות הפנסיה של המורים, וגם מקיצבות הביטוח הלאומי לילדים (כלומר, מהקיצבות של התלמידים עצמם) ולמשפחות החד-הוריות (בהנחה שבכל כיתה ישנם ילדים הגדלים במשפחות חד-הוריות).

    טיול כזה יכול גם להמחיש פרק בנושא איכות הסביבה, ולהראות כיצד הורסים נוף כפרי באמצעות מפלצות בטון, תיל דוקרני ותעלות, כיצד עוקרים כרמי זיתים ומייבשים למוות חלקות ירק וגני פרי.

    באותה הזדמנות יוכלו התלמידים הישראלים גם ללמוד פרק בזכויות אדם, ולראות במו-עיניהם כיצד ממתינים תלמידים פלסטינים לחיילים שיפתחו להם את השער בגדר, כדי שיוכלו ללכת לבית הספר או לשוב לבתיהם. באתרים אחרים של הגדר יוכלו התלמידים הישראלים ללמוד ממקור ראשון, כיצד ילדות משתחלות בין קירות בטון, מביטות ימינה ושמאלה לבדוק אם יש חייל בסביבה, ואז מדלגות בחינניות לשביל שיוביל אותן לבית הספר.

    להמלצה מיוחדת ראוי טיול לאתר בניית גדר ההפרדה ליד בקה א-שרקייה: זו הזדמנות נדירה להמחיש לתלמידים את טיב ההחלטות הממשלתיות: כיצד נבנתה הגדר ממזרח לכפר בשל נימוקים ביטחוניים גורליים, וכיצד מפרקים את הגדר שכבר נבנתה בשל אותן סיבות גורליות, וגם להסביר להם, מהו בזבוז 100 מיליון שקל של כספי ציבור.

    באותה הזדמנות, אפשר לציין באוזני התלמידים, כי הגדר תעלה מיליארד שקל ויותר, אך לא תוסיף דבר לביטחון הישראלים.

    וכך במקום לתת למי שמעוניין לחבל במאבק המורים להסית את התלמידים לארגן שביתה נגד המורים ונגד מאבקם, אפשר היה גם לצאת איתם לטיולים וגם לדאוג שילמדו דברים חשובים באמת, שלא במקרה נעדרים מתוכנית הלימודים הרשמית.